We hebben geen haast, maar willen wel voor de middag in Nydri zijn. Dus vertrekken we weer eens vroeg. Marianne en Daniel blijven nog even slapen en ik haal het anker in het ochtendgloren op. Marianne meldt zich al voor 07:00 uur in de kuip. We roken nog een duidelijke brandlucht van de flinke bosbrand, die we gisterenavond aan de horizon waarnamen. Bij de stadskade van Preveza overwegen we of we daar even zullen aanmeren om water te tanken. We gaan toch maar door naar de draaibrug van Lefkas.

Als we het binnenmeer van Preveza verlaten en op het open water varen, is er een vervelende, hoge dwars op de Just staande golfslag. Nog een restje van de storm van gisteren. We hebben wel een flinke stroom mee en de beoogde tijd van 10:00 uur om de brug te halen werd iets naar 09:00 uur. Doen we een beetje gas erbij of doen we rustig aan? We kiezen voor gas erbij. De aankomsttijd loopt iets terug, maar het was spannend, halen we de brug of niet. Marianne besluit om het rustig aan te doen en de brug van 10:00 uur te pakken. We puffen met een hele lage snelheid naar de draaibrug. Er komt een snelle speedboot voorbij en we zeggen tegen elkaar, die wil de brug halen. Maar bij de eerste groene boei zien we hem stil liggen. Vreemd en daarvoor ligt een zeilboot. We vermoeden een file en Marianne zegt, gas erop, misschien halen we het toch wel. Inderdaad zeg, er is een file en we kunnen nog aansluiten achter de zeilboot. En zo gaan we als laatste langs de al langzaam sluitende draaibrug. Dat hadden we niet verwacht. 😊

Zodoende zijn we vroeg in Nydri. We leggen aan aan de stadskade. Het is een beetje onduidelijk of we daar wel aan mogen aanleggen, maar we willen alleen wat water tanken. Na de langdurige tankstop (klein piesstraaltje) varen we een stukje verder om daar het anker te laten zakken. Niet voor lang. We kijken uit op een botenkerkhof en vinden dat geen prettig gezicht. We verplaatsen de Just een paar honderd meter en hebben nu een veel mooier uitzicht.

Marianne maakt een globale planning voor de komende weken om Daniel een hoop mooie plekjes te laten zien. Tegen 18:00 uur varen we naar het stadje. We slenteren wat langs de stadskade en pakken een terrasje voor een cocktail en een fruitsmoothie. We kijken uit op de stadskade, die snel wordt gevuld door vijf grote toeristenboeten, waar een massa mensen vanaf komt. Na de cocktails lopen we naar een steakhouse, waar we lekker hebben gegeten. Als laatste nemen we alvast wat zware boodschappen mee bij de supermarkt en varen we terug naar de Just.

in het kuipje hebben

nog een tijdje buiten gezeten verlicht door een bijna volle maan. Morgen gaan we het mooie heldere blauwe water opzoeken in de Varko baai.