Het liep vanmorgen op rolletjes en volgens mijn planning reden we even na 6 uur Leidschendam uit voor de komende paar weken. Onderweg kregen we wel een paar pittige buien over ons heen, maar we hadden zo iets: wat nu valt, valt dadelijk niet. Maar tijdens het uitladen van de auto begon het op de haven echt te hozen. We hebben noodgedwongen een half uurtje gewacht, waarna het zonnetje zwakjes doorbrak. Snel gingen de trossen los en richting Bruinisse, waar we gelijk de sluis in konden varen. De eerste hindernis is genomen. Op de Oosterschelde werden we verwelkomd door drie bruinvissen. We hebben de genua bijgezet en met behulp van de stroom mee, stoven we met ruim 7 knopen richting Zeelandbrug. We kwamen er mooi op tijd aan, want de brug werd pal voor ons neus geopend. Behalve af en toe een buitje zat alles perfect mee. Bij de Roompotsluis was het even wachten op de volgende schutting. Met moeite hebben we de Just aan hoger wal aangelegen. Daar zijn we de dijk even opgelopen, om te kijken hoe ruw de zee was. Dan kunnen we nog beslissen wat we doen. Via de marifoon was er een stormwaarschuwing gegeven van windkracht 6 bij Vlissingen. We zagen inderdaad dat het stormde, maar de wind stond noord/west, dus toen gingen we maar. Dus hadden we een beetje halve wind met wel af en toe flinke hoge golven. Buiten de Roompotsluis is het lagerwal, dus daar bouwden de golven aardig op. Toen we Westkapelle voorbij waren, werden de golven iets minder hoog. Na een uur of twee nam de wind af. Met stroom mee en alleen de genua gereefd, gingen we met dik 7 knopen naar Blankenberge toe. Al met al zijn we in minder dan 12 uur van Leidschendam in Blankenberge. Niet slecht. We hebben nog wel gedacht om verder te varen, maar Marianne had het wel gehad met die golven en verlangde naar een plekje even zonder golven. Toch een beetje zeeziek. De haven was rustig en we hadden ruime keus. Nadat we de Just ontzout hadden, zijn we wat gaan eten. Lekkere broodjes Pulled Pork en als toetje een Belgisch ijsje. Alhoewel Marianne had andere plannen, die ging languit op de bank. De planning voor morgen is naar Dover. Helaas staat de stroming heel ongunstig. 1 uur vannacht is ideaal, maar daar was weinig animo voor. We gaan nog even puzzelen. Ik denk dat we rond 5 uur vertrekken. Dan hebben we tot Duinkerken de stroom nog mee en tijdens de oversteek naar Engeland maakt het toch niet veel uit. Snel slapen.