De wekker ging om half 5 af, maar we hoorden het ook flink gieren door de masten. Met een snelle blik zag ik al dat Marianne dit niet leuk gaat vinden. Met hazenslaapjes van 15 minuten heb ik naar het weerverloop geluisterd. Nou dat werd niet beter en het begon ook nog te druppelen. Rond half acht had ik er genoeg van. Marianne ging de tafel dekken en ik ging even naar de boulevard om daar een betere indruk van het weer te krijgen. Daar was het volgens mij stukken beter dan in de haven alleen kon ik dat niet aan boord verkopen. De wind gaf 18 knopen in de haven aan. De meteo gaf echter aan dat de wind niet meer dat 15 zou zijn uit de goede hoek. Uiteindelijk zijn we om 9:00 uur vertrokken met een noodplan om als het niet te doen is de volgende haven in te duiken. Marianne nam een pilletje in. En inderdaad volgens verwachting stonden er flinken golven tussen de havenhoofden, maar eenmaal op zee was het goed te doen. We zeilden volle bak halve wind en ondanks stroom tegen vaarden we toch rond de 7 knopen. Even voor Duinkerken hoorden we vaag iets op de marifoon in het Frans over een front in het Kanaal, maar dat was onduidelijk. Maar de oplossing was makkelijk, een sms-je naar Mark voor een actueel weerbericht. We kregen goed bericht. Duinkerken kon bakboord blijven en we konden koers zetten richting Dover. Tijdens de oversteek hebben we de motor bijgezet en de genua ingehaald de wind stond bijna recht op onze neus. Tijdens de oversteek moesten we nog wijken voor een grote bulkcarrier uit China, die al een tijdje met ons dezelfde richting opvaarden. Toen plotseling zocht hij op een ramkoers ons bootje op. Maar met een grote knik in onze koerslijn hebben we het gevaar kunnen ontwijken. We hebben veel gesmokkeld tijdens de oversteek, dus met een kleine koerswijziging waren we al snel bij de Wester ingang van Dover. Bij het invaren van de haven waren we al gespot door Lucienne die ons zwaaiend ontving. Voordat we wat gingen eten, hebben we geborreld op de Meneldor. Wij gaven wel gelijk aan dat we naar de Wetherspoon gingen om wat te eten en Albert en Lucienne gingen maar wat graag mee. De lasagne die al in de oven stond, ging er uit. Voor morgen hebben ze een makkelijke dag. Bij de Wetherspoon was er voor iedereen wat lekkers en hebben we als ouders lekker zitten roddelen over Mark en Marion. Om 10 uur zaten we in te storten en zijn naar ieders boot gewandeld, na elkaar een goede vaart voor morgen gewenst te hebben. Morgenochtend gaat er geen wekkertje, we vertrekken pas om half 10.