We hadden de wekker vroeg gezet, maar niet om 3:52uur. Shit, weer het alarm wat afgaat thuis.  Altijd als we weg zijn krijgt Fransje het voor z’n kiezen om voor de zoveelste keer ons huis te controleren. Kost me weer een Hazelnoottaartje. Nu ik toch wakker ben en de wekker om 4:20 uur zal afgaan ben ik me gaan aankleden en heb de Just vaarklaar gemaakt. De rest van de crew druppelde ook uit bed en nu konden wel de trossen los op de geplande tijd van 5:00uur. Maar eenmaal op zee geen wind en ook geen golven. De motor gaat vandaag overuren maken en met een nog lichte stroming mee glijden we langs de Belgische en Franse kust. We hebben verschillende zeilvoering geprobeerd maar het beste was uiteindelijk de fok uitbomen en een beetje voor het windje te varen. Rond 13:00uur waren we bij de shippinglane en konden we die een beetje smokkelend haaks oversteken. Het boompje hebben we opgeruimd en met een nog steeds rommelig windje zijn we in de Engelse wateren beland. Na de shippinglane konden de koers verleggen naar Dover. 3 uurtjes later hebben we permissie gevraagd bij Dover Port Control of we de oostelijke ingang mochten invaren, maar we werden na de westelijke gestuurd, ook goed. We kregen een mooi plekje in de haven toegewezen tussen 2 veel grotere zeilboten in, waarvan er eentje nieuw uit de verpakking kwam. De haven heeft een goed WiFi-bereik en al snel waren we aan het internetten, facetimen en whatsappen. De klok  is voor ons een uurtje terug gegaan, maar we waren door de lange dag moe. Dus gingen we vroeg naar de Wetherspoon voor een hapje en een Engels biertje. Toen we nog moeier en voldaan naar de boot liepen, vroeg Marianne aan Daniel of hij nog het nachtleven van Dover onveilig ging maken. Maar dat zag hij na het schrik moment van wat hij had gezien bij de Wetherspoon niet zitten. Hij was bang om die zonnebank bruine dame (jaartje of 60) gekleed in een roze hotpants met daarop een haltertopje, wat probeerde om haar dubbel D enigszins bedekt te houden, tegen te komen. Verstandig besluit want zo iets wil je toch ook niet als schoondochter. Op de Just hebben we de weersvoorspellingen gecheckt voor morgen, windkracht 7 en thundershowers dat wordt een extra dagje Dover of een later vertrek.