Het begint met een grijze lucht met miezerregen. Ik kwam net terug van werken toen ook bij Marianne en Daniel het wekkertje om half zes afliep. Snel allemaal een douche.      We wilden (ik) rond half zeven vertrekken naar de haven. Door het slechte weer waren er veel files, dus onze planning liep gelijk al vertraging op. Ondanks dat we het laatste weekend alles aan boord hadden gestouwd, hadden we weer een volle auto, wat ook allemaal een plekje moest krijgen op de Just. Maar we hebben nu een extra bergplaats aan boord: de hut van Mark & Marion. Die hebben we nu maar ingebruik genomen als stouwplaats. Een half uur later dan de geplande 8 uur konden we de trossen losgooien. We zijn onderweg. Vol wind tegen en nog steeds dat miezerregentje waren we 2 uurtjes later in Bruinisse. Druk in de weer geweest met de Go Pro om het schutten te filmen met timelaps, die iedere halve seconden een frame filmt, zodat je uiteindelijk een hele snelle film krijgt van de doorvaart via de sluis. In de regen en met een gunstige wind, zodat de fok bijstond, waren we snel bij de Zeelandbrug. Helaas net voor onze boeg werd de brug gesloten, ondanks Marianne’s verzoek of we nog mee mochten. Op weg naar de Roompotsluis ging even de miezerregen over in wat dikkere druppels, maar aan de horizon klaarde het al op. Van onze meteorvrouw aan boord kregen we bevestiging dat ook tussen 14:00 en 17:00 er een zonnetje zal doorbreken. De Roompotsluis passeerden we rond 15:00uur. We waren op zee, de zwemvesten werden aangetrokken voor deze laatste etappe. De zee was flink hobbelig en toen we wat minder recht tegen de wind in vaarden, ging het fokje bij. We klokten snelheden van 10 knopen+ over de grond, dus we hadden flink de stroom mee. Bij het binnenlopen van Blankenberge was het laag water. Onze dieptemeter maakte overuren, hij gaf 1.60m. aan, met wat extra gas lukte het om met onze 1.90m. diepgang een extra geultje te maken tussen de pieren. Al schrapend over de bodem hebben we een ligplaats bereikt. Snel een Mexicaanse maaltijd opwarmen, die thuis al was klaar gemaakt. Voor ons is het een late maaltijd (21:00uur). Als toetje gingen we een lekker groot ijsje halen. Via de boulevard waar een avondmarkt was zijn we terug gewandeld naar de Just. We gingen gelijk naar bed, want morgen hebben we een tochtje van 75 mijl naar Dover.