Bij m’n warme bakkertje met zicht op de ovens haal ik twee heerlijke, nog warme, vers gebakken broden. We halen direct het anker op. Ontbijten doen we tijdens het varen. Het plan is om opnieuw naar Assos te varen.

Gisteren vonden we het niet te doen, maar de weersvoorspellingen voor vandaag zijn stukken beter. Als we het zuiden van Lefkas ronden en koers zetten naar het noordelijke puntje van Kefalonia zetten we de zeilen bij voor iets extra voortgang. Van de één meter hoge golven van gisteren is vandaag niks meer over dan een zachte deining, heerlijk. Als we langs de mooie westkust van Kefalonia varen, zien we diepe grotten in de steile kustwanden en veel groen en cypressen.

Aangekomen bij Assos staat er meer swell uit het westen dan verwacht met de oostenwind. Ook vinden we de ankercondities niet denderend, te diep, rotsen en zeewier. We hebben een klein rondje in de baai gemaakt. We zien dat de havenkade inderdaad maar plek biedt aan 3 boten. Op het puntje van de kade zou kunnen, maar ook dat vinden we weinig aantrekkelijk. We lezen dat ook daar rotsen liggen en dat je ruim van de kade moet afstand moet houden. Van wat we zien van dit dorpje ziet er wel gezellig uit, maar wij keren om en gaan richting Fiskardo.

We zetten een muziekje op en na een kleine twee uur komen we aan bij Fiskardo. De voorspelde 25 knopen oostenwind komt niet en we varen rustig met het grootzeil op. Aangekomen in de baai zien we dat het een stuk rustiger is dan een maandje geleden. Toen keken we hier voor een plekje met Daniel en lag de ingang van de baai vol met ankeraars en een aan elkaar aansluitende rij schepen met lijnen naar de rotsen. Nu is er volop plaats.

We hadden gedacht om een beetje voor in de baai te ankeren, maar er liggen maar vier boten met anker en achterlijn naar de kant. Volop plaats voor ons. Wij gaan ook een poging wagen. Het gaat ons goed af. We krijgen de slag te pakken, moet wel gezegd worden, dat het inderdaad een heel ruim plekje is.

In de namiddag komen er steeds meer boten de baai binnenvaren en zowel aan bak- en stuurboord hebben we buren gekregen en tegenover ons een paar superjachten. Gelukkig staat er bijna geen wind dus alles ging zonder problemen. Tegen de avond zijn we de wal opgegaan om wat te flaneren langs de gezellige kade, waar het gezellig druk was. De terrassen langs het haventje zitten vol en overal branden de lampjes.

Tijdens de wandeling zien we dat er een drietal wandelroutes zijn, waarvan we er eentje morgen zeker gaan lopen.