Twijfel! De wind loeit flink door de masten en de vlaggen op het havenkantoor staan strak. De bedoeling is om 7:00 uur te vertrekken, maar door het langdurig kijken op verschillende weersites vertrokken we een half uurtje later.

Eenmaal buiten de havenhoofden hebben we opnieuw twijfels. De windmeter slaat door naar een top van 33,8 knopen en een constante wind van 25 knopen. De voorspellingen waren een top van 22 knopen met een constante van 16 knopen. Gelukkig is de wind in de rug en dan is het te doen. Bovendien is terugkeren dan niet echt een optie. Met het fokje gereefd tot een klein puntje gaan we ruim 7 knopen.

Onze bestemming zal zijn Marina del Este, maar na contact met de Primevere schrikken we van de prijzen, die ze betaalden. € 80,- voor een nachtje. We twijfelen sowieso al om daar heen te varen, omdat de wind op onze geschatte aankomsttijd flink zal toenemen. We besluiten maar de koers te verleggen naar Caleta de Vélez. Anja van de Anma heeft voor ons een plekje geregeld, zodat we niet eerst hoeven aan te melden aan de wachtsteiger.

Ongeveer 8 mijl voor de haven zakt de wind in en zetten we de motor bij. Het is al met al een prima tochtje en we liggen in een goedkopere haven. Ik werd er op uitgestuurd om het stadje te verkennen, waar zit de supermarkt en eventueel een leuk restaurantje. Marianne is samen met Daniel bezig om een planning te maken. De vraag is hoe we het beste kunnen varen en waar zullen we zijn als Daniel een paar weken ons komt opzoeken. We zijn er een beetje uit, Daniel vliegt op Ibiza en dan varen we samen er een rondje omheen in twee weken.

M’n zoektocht levert niet veel op. Het stadje is een beetje saai. Ik heb wel wat restaurantjes bekeken en de supermarkt gevonden. In de vooravond gaan we samen een kijkje nemen bij de restaurants waar het er vanmiddag gezellig uitzag en we hebben bij Tripadvisor gezien, dat ze er goed uitkomen. Helaas op dinsdag serveren ze alleen de lunch en in de avond zijn ze gesloten. Na deze zoektocht gaan we dan maar naar de supermarkt, maar daar word je 40 jaar terug in de tijd geworpen. Wat een bende en bij de slager was het niet veel beter. Dan hebben we besloten om maar een “vers” broodje bij de bakker te halen en een rookworst uit onze voorraadbank op te warmen. Als culinair voorgerechtje hebben we Salmorejo in de koelbox gevonden, dat is een koude zalmgazpacho. Ach ja, de ene dag heb je een ruim buffet, waar je te veel keus hebt en de andere dag een broodje rookworst. Maar onze maagjes zijn gevuld.

Morgen gaan we richting Almerimar en als het weer goed is ergens halverwege ankeren.