Bettina en Fred staan rond 09:30 uur op het strandje om opgehaald te worden met het bijbootje. We halen vrij snel het anker op. Varend langs de mooie kustlijn zijn we alle Cala’s ingevaren om hun een idee te geven hoe mooi ze zijn. De laatste is Cala Figuera de Santanyi . Vandaaruit  hebben we koers gezet naar Cabrera. Er hing allang een dreigende lucht boven Mallorca, maar die komt steeds dichterbij en het duurt ook niet lang totdat de eerste druppels regen vallen. Niet veel later wordt het een flinke plensbui. Maar na regen komt zonneschijn en ook gelukkig vandaag, als we oversteken naar Cabrera, laat het zonnetje zich voorzichtig door de wolken zien. De laatste vijf mijl konden we heerlijk zeilen en na 4 uur vaarden we de baai in.

Aangekomen bij Cabrera hebben we eerst de “Blauwe Grot” bezocht. Althans Bettina, Fred en Marianne, want ankeren mag niet rond het eiland. Het is bovendien voor de grot rond de veertig meter diep. Ik blijf daarom op de Just en met het bijbootje gaan ze roeiend naar de grot. Door de weerkaatsing van de inmiddels stralende zon is er een mooie blauwe gloed in het water van de grot. Vandaaruit zijn we direct naar de geboekte mooringboei gegaan, die lastig op te pikken was.

We liggen in een hele mooie, beschutte baai met rondom bergen. Op de achtergrond staat hoog op een berg een mooi kasteel, wat zo in Games of Thrones gebruikt had kunnen worden (ik lees nu het boek). En voor ons is op een berg een mooi groot mozaïek gelegd van een of ander familiewapen. We gaan morgen uitzoeken wat de betekenis is. Samen met Fred hebben we een zeilboot helpen aanleggen aan de mooring. Wij hebben met het bijbootje hun lijntje door de dikke mooringring gehaald, nadat ze al diverse pogingen hadden gewaagd. Maar daar bleef het bij, want ieder ander bootje liep ook te klooien en het is ook wel leuk om naar te kijken, tijdens het borrelen.

Het is een beetje onduidelijk hoe het hier werkt. Alle bootjes zijn welkom om 18:00 uur (wij lagen er al om 16:00 uur), maar er is ook een rondleiding met een gids om 18:00 uur, een beetje vreemd. Toen er uiteindelijk een soort van gids langkwam voor de controle van onze permit, werd het er niet beter op. Wij besluiten dan ook om morgen zelfstandig het eiland te gaan ontdekken en gaan eerst lekker een potje op het vuur zetten.

Als het donker begint te worden en er nog maar een enkel wolkje is, zien we steeds meer sterren verschijnen en wat later zelfs de Melkweg. Zo hebben we een schitterende, rustige avond met spiegelglad water. We hebben tot heel laat buiten gezeten, voordat we onze slaapkooien opzoeken.