Het was gisteren best laat geworden, dus iedereen bleef uitslapen tot 8:00 uur. Ik verzorgde het ontbijtje, zodat iedereen een bodempje had voor onze wandeltocht op het eiland Cabrera.

Na een vroege ochtendduik in het heldere water zijn we met het bijbootje naar de wal gegaan. We zijn als eerste naar het kasteel gelopen wat een warme klim was. Jammer genoeg is die niet te bezoeken (Covid), maar het blijft een mooi kasteeltje. Via het wandelpad rond de baai komen we bij de mozaïek, waar we na wat zoekwerk nog steeds niet achter zijn wat het voorstelt.

Genoeg gezien van het eiland en we willen wat verkoeling, dus gaan we terug naar de Just voor alweer een duik. Samen met Marianne ben ik langs de rotsen gezwommen en hebben we veel verschillende visjes gezien. Na de lunch zijn we vertrokken.

De wind neemt wat toe en van een Spanjaard die net is aangekomen, horen we dat het een ruw zeetje is en dat willen we Bettina en Fred niet aandoen. Volgens de voorspelling zal de wind nog meer gaan toenemen. Maar eenmaal op open water valt het allemaal mee. Met het fokje op zijn we terug naar Mallorca gezeild. Bij de kustlijn van Mallorca hebben we zolang mogelijk gezeild, totdat we moesten gaan laveren. De golven werden steeds iets hoger. Met het motortje aan hebben we de laatste mijltjes afgelegd.

Aangekomen in Cala Gran hebben we het anker uitgegooid. De bedoeling was om met z’n viertjes gezellig ergens een hapje te gaan eten, maar de swell is hoog in de Cala en de weersverwachtingen zijn voor morgen niet zo best (ruim 31 knopen wind). We besluiten dus om afscheid te nemen en  een uurtje door te varen naar Porto Colom en daar een boei te nemen. Maar eerst even Bettina en Fred afzetten op het strandje met het bijbootje. Zij zijn een ervaring rijker en zeggen dat ze genoten hebben. Wij hebben het anker gelicht voor de laatste vier mijl.

In de havenkom van Porto Colom is het spiegelglad en we zijn blij dat we hebben besloten om door te varen. De havenmeesters zijn nog actief en hielpen met aanleggen aan de mooring. We hebben geen zin meer om de kant op te gaan voor een hapje en ik stel voor om patat te bakken. Het was een lange dag dus vanavond geen sterren kijken, maar vroeg naar bed.