Mark wordt gemist om onze vertrektijd te berekenen. Na zoveel jaren doet Ruud het deze keer. Het wekkertje ging om 3:30 uur af, want we wilden om 4:00 uur op zee zijn om vol de stroom mee te krijgen tot de shipping lane. Marianne mag nog een paar uurtjes blijven liggen. Het is nog donker en we varen bij de lichtjes op zee en de kaartplotter. Warme kleren aan, maar echt koud is het niet met 19 graden. We hebben geprobeerd om het grootzeil bij te zetten om te motorsailen, maar er stond te weinig wind. De koers was uitgezet en Daniel kroop terug zijn bed in, nadat hij nog naar wat sterren had gekeken. Al gauw een mooie zonsopgang en Oostende en Nieuwpoort schuiven voorbij. Om 8:30 passeerde we Duinkerke en was iedereen wakker voor een ontbijtje. Marianne komt brak haar bedje uit en heeft een zeeziektetabletje nodig. Die heeft weer tot gevolg dat ze net zo snel weer onderuit zakt en verder dut op de bank. Op een hobbelig zee-tje gaan we nu op het fok richting de shipping lane, waar we om 12:00 uur aankwamen en om 13:30 uur zetten we de koers uit naar Dover. Marianne knapt weer wat op. Daniel en Ruud houden om de beurt de wacht. Het is iets koeler dan gisteren door de wind die nu zijwaarts komt. Lange broeken blijven aan. De golven komen ook zijwaarts en de boot rolt wat. We kunnen nu wel zeilen met de motor bij. In de shipping lane was het erg rustig met vrachtvaart en ferryschepen, dus weinig uitwijken. Om 15:00 uur precies lagen we in een box van Granville Marina, nadat we de boot afgespoten hadden, gingen we wat slenteren door Dover en naar de Wetherspoon Pub voor een Engels biertje en lekkere spareribs. Aan boord nog wat internet en de site bijwerken en natuurlijk de route voor morgen plannen.