We zijn nu een week onderweg. En al veel verder dan we hadden gedacht te komen (vorig jaar lagen we nog in Dover). We hebben een rustig ochtendje douchen, broodjes halen, ontbijtje en een lange wandeling langs de River Dart. Het was een steile helling op met een heel smal paadje, maar met hele mooie vergezichten. Met de fast ferry zijn we weer naar de overkant gegaan, daar hebben we nog wat gewinkeld en wat geslenterd. Met het veerpontje weer terug naar de Just, maar op het stationnetje stond een grote stoomlocomotief met vol vuur onder z’n ketel en klaar om te vertrekken. Na dit moois heben we wat zitten relaxen in het kuipje met een pizzabroodje uit de oven. Mark en Marianne hebben een wachtschema gemaakt voor de nachtovertocht naar Frankrijk. We gaan naar Lezardrieux. Zo, we zijn onderweg. Eerst nog een stukje Dart River opgevaren en na veel foto’s verder zijn we terug naar zee gevaren. We hebben de zeilen gehesen en met een gangetje van ruim 8 knopen stoven we door het water. Het wachtschema ging beginnen, maar eerst gezamenlijk eten. Niet zo lekker als gisteren, maar voor een bootmaaltijd was het te doen. Het menu bestond uit aardappelsalade, sperziebonen, hamburgertje en als toetje vruchtenyoghurt. Na ruim 2 uur en 17 mijl uit de kust was het gedaan met de wind. Zeilen klapperen, we hebben de fok ingedraaid en de motor aan om toch een beetje snelheid te houden. Tijdens mijn slaapbeurt kwamen de jongens in de shipping lane terecht, die je hier niet haaks hoeft over te steken. Maar je moet wel goed oppassen, als er 5 van die grote containerschepen op je afkomen. De jongens hebben er netjes door heen gelaveerd. 4 voorlaten gaan en die ander gingen we voorlangs. Het is nu ongeveer 2 uur varen naar de Franse kust en dan komen we terecht in een stuk met allemaal rotsen in zee , waar we tussen door moeten om de riviermond naar Lézardrieux te bereiken. En ja hoor, weer mist en dat vlak voor al die rotsen. Met moeite konden we de groene tonnenlijn aanhouden. Op de AIS zagen we ook 2 bootjes die uitvaarden en met ons in een ramkoers lagen. Maar ook die zagen we op tijd. Eenmaal een stukje de rivier op trok de mist op en ontvouwde zich een sprookjeslandschap. Echt een heel mooi gezicht al die rosten gehuld in lichte optrekkende mist en volop zon. Dit plaatsje stond al beschreven in sommige boekjes als een dromerig stadje en zo zag het er ook uit. Bij het vragen naar een ligplaats, ging het rommelig. We kregen box 232 maar die was bezet, 235 was leeg, dus we kregen toestemming om daar aan te leggen. Eenmaal aangelegd kwam de havenmeester en vroeg of we de Just weer wilden verplaatsen naar een andere box en dat allemaal met een sterke stroming. Zo we zijn geland en Marianne en Daniel gingen wat slaap inhalen en met Mark ging ik wat stokbroodjes scoren voor het verlate ontbijtje. We troffen het, er was markt. Lekkere, sappige perziken gekocht en brie, rillette du porc en natuurlijk 2 stokbroodjes. Met een mooi uitzicht hebben we van ons eerste Franse ontbijtje genoten. Met volle buikjes zijn we allemaal een beetje in slaap gedommeld, wat een beetje hoort in dit plaatsje. Na het dommelen zijn we gaan wandelen en hebben inkopen gedaan voor het diner aan boord. Het plaatsje heeft 1 winkelstraatje en stelt voor de rest niet veel voor. Met volle tassen kwamen we glijdend van de steile loopplank (laag water) aan bij de Just. Voor Marianne een wijntje met wat toastjes Brie en zoete druiven, Mark ging het internet regelen en Daniel een spelletje op de iPhone en ik zorgde voor de maaltijd, gebakken nieuwe aardappels, veldsla met gebakken spekjes, tomaten in olijfolie, kommerplakjes en braadworstjes. Als toetje hadden we een Nos spécialités Bretonnes gekocht: een uit bladerdeeg gebakken taart met veel gekarameliseerde suiker als toplaag. Nu weer even dromerig uitbuiken en dan gaan we een wandeling langs de rivier maken. En dan vroeg naar bed, want het was voor allemaal een rommelig nachtje.