We vertrekken. Eindelijk. Het weer is redelijk stabiel. En voor ons eerste tochtje niet te veel wind. We vertrekken 03:30 uur uit een nog slapend Valencia de donkere zee op. We wisten al dat er veel aangroei op de romp en de klapschroef zat, maar dat het zoveel weerstand zou geven, dat hadden we niet verwacht. Met geen wind en op de motor gingen we maar net 3,7 knoop door het water. De verwachte aankomsttijd van 21:00 uur liep op naar 02:30 uur, wat een tegenvaller. En toen we ook nog een gek luchtje roken in de voorkajuit liepen we nog meer te balen.

We zijn op onderzoek gegaan en onder het bed bleek 1 van de accu’s van de boegschroef en ankerlier flink heet te zijn. Er kwamen zelfs rookwolken uit de accu. Ik heb gelijk de accukabel verwijderd en zo het probleem opgelost. Gelukkig waren we er snel bij, anders had het ernstiger kunnen aflopen. Dan komt er een mooie halve wind en kunnen de zeilen uit. Met een gangetje van 5,7 knoop gingen we door het water. De aankomsttijd schoot naar beneden, maar dat was jammer genoeg, maar voor een paar uur. Rond 14:00 uur zagen we bij dit heldere weer de kustlijn van Ibiza, die we uiteindelijk pas 10 uur later zouden bereiken.

Al met al was het een lange tocht met wat tegenslagen. De bedoeling was om naar Cala Tarida te varen en daar te ankeren, maar we hebben nieuwe accu’s nodig. We varen dus naar Port Sant Antoni, daar kunnen we de haven in of een mooringboei oppakken. We hebben met de marifoon de haven aangeroepen en een ligplaats genomen in de haven van Club Nautic Sant Antoni. Dat is in deze periode nog betaalbaar, met € 27,68 in plaats van het € 78,50 in de maand mei. We werden netjes opgewacht door 2 marineros met flinke grote schijnwerpers, die 24-uursdienst hebben en na de registratie konden we eindelijk in de kleine uurtjes naar bed. We zijn op Ibiza.