Gisteravond hebben we een “niet-kneden” brooddeegje gemaakt, dat vannacht goed gerezen is. Nog even bolletjes van maken, dan een half uurtje narijzen in de wonderpan en dan afbakken op het gasfornuis. De elektrische kookplaatjes zetten we even opzij. Marianne geeft de goedkeuring om te vertrekken en dan onderweg ons ontbijtje te nuttigen.

We zijn ook een beetje zenuwachtig of we het anker wel los kunnen krijgen uit de modderbodem. Door de storm zijn we er goed ingetrokken. Gelukkig, met wat manoeuvreren van Marianne komen we wat moeizaam los. De zeilen hijsen we al snel op de kaarsrechte koers naar Ithaka. De broodjes zijn goed gelukt en in het kuipje ontbijten we lekker onder zeil.

Aangekomen bij Ithaka zien we al mooie ankerplekjes bij strandjes. Wij willen echter naar het stadje Vathy, omdat we dringend boodschappen moeten halen. We hadden het veel drukker verwacht. Er is ruime keus aan de verschillende stadkades. Wij kiezen voor een ankerplekje.

Tegen 15:00 uur begint de wind toch weer richting de 25 knopen te waaien. Iets wat we niet hadden voorzien. Tegelijkertijd komt er een bijna onophoudelijke stroom van boten de baai inzetten. We dachten een heel ruim ankerplekje te hebben, maar dat wordt steeds kleiner. Met die harde wind is het af en toe een zooitje en we komen ogen tekort om alles te kunnen bekijken.

We hadden plannen om een restaurantje te bezoeken, deels uit noodzaak, maar vooral voor de gezelligheid. Helaas, het blijft maar waaien en de stroom bootjes neemt niet af. We kiezen voor de veiligheid van de Just en blijven aan boord. We hebben de noodvoorraad aangesproken, een pak kippensoep met het restje broodjes van vanmorgen. We hebben erom gelachen en gaan morgen een lekker restaurantje opzoeken, als er minder wind staat.