We staan weer een keertje vroeg op. We hebben een dagtocht van ruim negen uur voor de boeg. We laveren door de drukke baai en gaan bakboord om het eiland Paxos. We willen langs de Blue Cave’s varen. Na ruim een uurtje zijn we bij de indrukwekkende grotten, waar met gemak een motorboot in kan varen. Wij hebben ons daar niet aan gewaagd. Vrijwel de gehele Zuid-Oostkant van Paxos zijn er diep ingesleten grotten. Wij vragen ons af hoe kan zoiets ontstaan.

We varen tussen de eilanden Paxos en Anti-Paxsos door en zien een hele vloot zeilboten ook dezelfde koers varen als wij doen. Ze gaan toch ook niet allemaal naar Preveza? Met de verrekijker zien we, dat het inderdaad de grote groep van Sailing Holidays is, die gisteren aan de gehele kade van Lakka lag afgemeerd. Wat later kruisen we de flottielje groep, die volgens ons koers zet naar Lefkas. Daar zijn we van verlost.

Vlak voor het binnenvaren van Preveza gaan we netjes tussen de boeien en zien het water veranderen van diep-blauw naar Grevelingen-groen. De binnenzee van Preveza is veel groter dan we hadden voorgesteld. We kijken aan bakboord naar de mogelijkheid om aan te leggen ergens in de komende dagen. Aan stuurboord is het vliegveld en de grote droogdok marina’s.

Het laatste uurtje naar het ankerplekje kunnen we ineens mooi zeilen. Op het ankerplekje dat we hadden uitgezocht hebben we ruime keus. Er liggen slechts een vijftal bootjes. We maken een flinke pan paella, want na een lange bootreis lusten we wel wat. Alhoewel het water Grevelingen-groen is, nemen we toch een duik in het warme water. Wat we morgen ook veelvuldig gaan doen, als we nog een dagje blijven.