Voor het eerst deze reis nemen we al heel vroeg een duik. Het water voelt aan of je in een lauw bad stapt, heerlijk. We willen rond 11:00 uur aankomen aan de stadskade van Preveza en we varen er ongeveer twee uurtjes over, op een windstille binnenzee. Onderweg kijken we op de Navily app en zien dat het vrijdag en zaterdag wisseldag is bij de charterboten verhuurders en dat het zuidelijke deel van de kade niet toegankelijk is voor ons. Jammer, temeer omdat daar mooringlijnen zijn. We hebben daardoor het idee, dat het stukken drukker zal zijn bij het overige deel van de kade. Gelukkig hebben we op dit tijdstip voldoende plaatsjes om uit te kiezen.

We kiezen een ruime plek tussen twee zeilboten. De eerste poging gaat fantastisch. Met een klein minpuntje: bij het straktrekken van het anker halen we hem helemaal in en dat is niet de bedoeling. De tweede poging gaat perfect. Het anker heeft houvast en we varen netjes tussen de zeilboten in. We gaan al vrij snel wandelen, maar dat is steeds van korte duur. Eerst komen we de wasserette tegen, dus terug naar de Just. De tweede keer is het havenkantoor open en die zou binnen vijf minuten de elektra en het water regelen. Maar de derde wandeling gaat goed.

We hebben geen echt doel en lopen een beetje te kijken voor een gezellig en goed restaurantje voor vanavond. Bij Rebetiko hebben we een leuk gesprek met de eigenaar, die ook gek genoeg verwijst naar andere restaurants met hun specialiteiten. Schuin tegenover de Just zijn nog twee restaurants die ook wel goed lijken. Dat wordt kiezen, vanavond en morgen, eentje moet er afvallen. Vlakbij is ook een ruim gesorteerde supermarkt, dus hoeven we niet naar de vijf kilometer verderop gelegen Lidl. Bij de supermarkt hebben we bij de wijnafdeling het één en ander meegenomen om de wijnkelder op de Just aan te vullen.

Tegen 17:00 uur ben ik maar gaan kijken of de was af klaar is, want we hebben nog steeds geen belletje gekregen. Zo de was is klaar en weer aan boord. We hebben gekozen, het wordt Rebetiko, waar we heerlijk hebben gegeten. Als we klaar zijn, komt de eigenaar ons nog vriendelijk begroeten en serveert ons als toetje een speciaal ijsje met zoete besjes, best lekker. We zagen een aanplakbiljet, dat er een Grieks dansfestijn is in het stadje. We begrepen bij het begin van de haven, maar we hebben het niet kunnen vinden. We zitten nu gezellig in de kuip van de Just, waar een constante stroom van flanerende mensen langskomt.

Morgen gaan we zeker nog door de vele gezellig straatjes lopen en meer van Preveza ontdekken.