Gisteravond waren we nog laat aan de wandel. Er is een voortdurende schommel in de boot en Marianne heeft behoefte aan even vaste grond onder de voeten. We komen langs een souvlaki tentje, die goed staat aangeschreven en die ben ik dan ook niet voorbij gelopen.

Voor ons doen vertrekken we laat. Dat komt, omdat de supermarkt pas om 09:00 uur open ging. Bij de kade roept een oudere Griek bij een nog ouder autootje. Hij verkoopt meloenen voor een euro. Ze zijn heerlijk rijp en ik neem er twee mee.

We zijn wel een beetje klaar met Astakos. Overdag is het heel gezellig, maar in de nacht ligt er een ferryboot met volgens ons deels draaiende motor. Dit geeft af en toe een verbrande-diesel-geur en dat te samen met de restaurantjes met hun BBQ’s, maakt een vreemde geurcombinatie en ook is er niet echt hard, maar wel hoorbaar tot wel 05:00 uur in de nacht Griekse volksmuziek.

Vandaag varen we richting Mytikas, maar er zijn meer mogelijkheden waar we ons anker kunnen droppen. Als we de baai van Astakos verlaten, zetten we koers naar het meeste zuidelijke puntje van het eiland Kastos. Vandaar uit varen we dicht langs de kust naar het noorden. Het is rotsachtig en groen met strandjes, baaitjes en huizen. We bekijken de  mogelijkheden om te ankeren. Bij sommige twijfelen we. Het ziet er leuk uit en ook heel kalm, maar het ligt eigenlijk allemaal aan lager wal. We steken toch over naar het aangrenzende eiland om een kijkje te nemen bij Episkopi. Dat blijkt geen succes. Volgens de weerapps zou het aan hoger wal moeten liggen, maar hier is juist veel wind en swell. We draaien de Just snel om en zetten koers naar Mytikas, wat vanmorgen eigenlijk onze eerste keus was.

Bij Mytikas vinden we een mooi ankerplekje voor een grindstrand, dat op 100 meter afstand ligt. We hebben zo cruisend langs de eilanden een prima dagje gehad en veel ankerplekjes gezien, waar we de komende week nog een kijkje kunnen gaan nemen.

Om 19:00 uur zijn we met het bijbootje de haven ingevaren en hebben wat gewandeld in het dorpje, waar de tijd heeft stilgestaan. Oude huizen, krotten en af en toe een luxe huis. Het meest vreemde is de super moderne luxe supermarkt. Zo hebben we ze niet in Nederland. Strakke vloeren, glanzende vitrines en alles messcherp in de schappen gerangschikt, verse producten en zelfs een slagerij met enorme T-bonesteaks. Helaas is onze koelbox natuurlijk net op dit moment vol.

Met schemering varen we terug naar de Just en genieten in het kuipje van de rust, die we de afgelopen dagen hebben gemist.

Morgen blijven we zeker nog een dagje bij dit vreemde stadje.