Na twee dagen Lagos gaan we weer een stukje verder. Maar eerst even de boodschappen halen bij de Pingo Doce alias de ASDA. Met volle tassen kwamen we terug. Ik ging het fruit snijden en Marianne ging de pasjes inleveren bij het havenkantoor en afrekenen. Ze kwam terug met de mededeling dat Lagos toch wel een dure haven is, ruim vijftig euro voor een nachtje. Dat hebben we nog niet eerder betaald. Na het vullen van de watertanks zijn we vertrokken.

We hadden een koers uitgezet naar een ankerplekje bij Portimão, wat volgens andere vertrekkers mooi zal zijn. Maar bij het langs varen bij Rio Alvor viel op dat hier een ankerplek mooi in de natuur ligt. Het is een soort lagune. We hadden vanmorgen over deze ankerplaats allerlei verhalen gelezen van vertrekkers, die hier al eerder hadden geankerd of geprobeerd te ankeren. Er zijn veel zandbanken, die door de stroming verplaatsen. Dus is er kans op, dat we stranden op ondieptes. Door die verhalen hadden we besloten om Rio Alvor over te slaan. We hebben in het verleden al eens zoiets meegemaakt op de Biesbosch en dat willen we niet nog eens.

De ingang tussen de havenhoofden ziet er toch wel breed uit en we willen het gaan proberen. Marianne ging op de boeg staan om de ondieptes te zien aan de lichtere kleur van het water. Met de dieptemeter en met behulp van de kaartplotter zijn we driehonderd meter de Rio ingevaren en hebben ons anker gedropt in 4,5 meter diep water. Dan zouden we nog speling genoeg hebben met laagwater. Na een uurtje of twee nam de wind iets toe en dat voelde aan of er een warme föhn op je gericht was. Marianne nam een duik en ik genoot van het zonnetje op het voordek. Er komen rond ons heen bootjes aan en gaan weg. Na hoog water in de avond ging ook de wind weer liggen. Het is hier stil en rustig ankeren. De bedoeling is om hier twee nachtjes te blijven en dan een haventje in te duiken.