Wat een mooi ankerplekje! Er werd nog laat naar de sterren gekeken. Met aan de horizon een oplichtende onweersbui was het boven ons helder. We zagen o.a. het Andromeda sterrenstelsel, dat zelfs met het blote oog te zien was, satellieten in hun baan, het sterrenbeeld schorpioen, boogschutter en maagd. Maar we moeten de volgende ochtend verder richting Napels, want Daniel vliegt op 25 augustus terug naar Nederland.

Vandaag hebben we een tocht van 55 mijl, dus ik haal vroeg het anker op. Het eerste uurtje is het een spiegelgladde zee. Iets later steekt er een windje op, en ja hoor, weer op de kop. Maar de wind die er staat is zwak, net iets meer dan 6 knopen. Ik draai wel het grootzeil uit. We varen een beetje laverend, wat een snelheidswinst van 0,2 knopen oplevert.

Om de tocht niet te saai te maken, varen we vlak langs het eiland Ventotene. Daniel heeft z’n visgerei weer gepakt om te kijken of het vandaag gaat lukken. Als we in het Canale di Procida varen, tussen het vaste land van Italië en het eiland Ilsa de Procida, heeft ie beet, een flinke makreel. We hadden al gegeten en ik heb weinig zin om een visje te slachten. Met enige tegenzin heeft Daniel de makreel weer laten zwemmen. Maar goed ook, want we zijn aangekomen op de ankerplek. Het is een ruime baai met voldoende plek. De voorraden zijn alweer aardig geslonken. Met Daniel ben ik met het bijbootje boodschappen gaan halen in de supermarkt direct bij het naast de ankerplek gelegen haventje. De vliegtuigen die overkomen worden door Daniel gespot. Morgen gaan we naar een ankerplekje, waar een goede verbinding is met het vliegveld.