We zijn vroeg uit ons bed. Snel ontbijten en om 7:30 uur de taxi in. We moeten om 8:00 uur bij het busstation zijn voor de bus naar Granada. De rit ging door de bergen de Sierra Navada met veel kunstige viaducten en een flinke hellingshoek. Links en rechts was een prachtig uitzicht op de mooie valleien, stuwmeren en bergtoppen. De rit duurde ruim anderhalf uur. Dichtbij het centrum zijn we uitgestapt en hebben snel een terrasje opgezocht samen met Marion en Paul van de Flegma.

Bij de Kathedraal van Granada scheiden onze wegen en gaan we met z’n tweetjes verder. We hebben van Roberto onze havenmeester wat tips gekregen over wat we moeten bezoeken in Granada. De eerste tip was Los Italianos, de beste ijssalon. Dat was een goede tip en we hebben daar ons eerste ijsje genomen, 2 bolletjes voor maar € 1,50. We gaan door naar Plaza Nueva, Paseo de Los Tristes en Mirador San Nicola’s. Met elk bezichtigingspunt gaan we steeds hoger de  bergop via steile hellingen en hoge trappen. Maar alles is mooi. Op het laatste punt hebben we uitzicht op het Alhambra en de terrassen gaan open voor de lunch. We hebben daar lekker gegeten. We kregen eerst een tapas, aardappelsalade met ei. Toen een flinke portie paella gevolgd door gefrituurde visjes met friet en ik ging voor de albondigas (gehaktballetjes met saus) en friet. Nog een toetje na en we hebben energie genoeg om het Alhambra te bezoeken.

Dat is weer een hele steile klim en dan met een temperatuur van rond de 30 graden. Bij verschillende plekjes in de schaduw nemen we even rustpuntje en we zijn niet enige. Bij de entree van het Alhambra is een strenge controle met toegangsbewijs en paspoort. Jammer genoeg niet met een audiotour (Covidregels) of een plattegrond (óók Covidregels). Dan maar zelf de beste weg op het complex zoeken (wat best een puzzel bleek te zijn, want er staat maar hier en daar een bordje). Via een mooi pad met een lange rij coniferen, die geknipt waren met poortjes er in, komen we op een centraal plein. We lopen tegen het paleis van Karel de Vijfde aan. Daar binnen bevindt zich een soort arena met twee galerijen. En een klein museum met wat oude troep (museum van de schone kunsten).

De rij naar het Nasrid paleis begint zich al te vormen en wij zijn maar aangesloten voor onze toegangstijd van 14:30 uur. Eenmaal binnen hebben we de pracht en praal van een echt paleis kunnen bewonderen. De ene kamer nog mooier dan de andere en vele binnentuinen met fonteinen, vijvers en doorkijkjes. In het middelpunt bevindt zich de Leeuwenfontein en Marianne met haar sterrenbeeld voelt zich daar helemaal thuis. We zijn toen wat lopen dwalen rond de tuinen om het paleis en hebben verschillende Palacio’s bekeken. Het oude Alcazaba is onze één na laatste bezichtiging. Het is een oud Moors kasteel van vele jaren geleden met een steile trap in de toren, waar je een mooi uitzicht hebt over de stad Granada.

Als laatste gaan we naar Generalife. Dat is de tuin van het zomerpaleis, wat prachtig is aangelegd met daarin veel waterpartijen. Ons bezoek zit er op en we nemen de kortste route terug naar Granada met als doel de Italiaanse ijssalon, die we een tweede bezoekje waard vinden. We zitten lekker met ons ijsje op een bankje, als Marion en Paul komen langsgelopen en met hen zijn we samen naar het busstation gewandeld.

De busrit is een half uur korter dan de heenweg. Wij vermoeden omdat we heel de tijd bergafwaarts rijden. Bij het busstation nemen we een taxi naar de Marina. Op de Just gaan we lekker onderuit met een koud drankje en met onze getergde voetjes omhoog.