Nou, we zijn er uit. We zetten koers naar Formentera, waar we een leuke beschutte baai hebben gevonden én waar we ook boodschappen kunnen halen. Iets wat op Ibiza best een probleem is. De baaien zijn prachtig mooi met vaak maar één strandrestaurantje met prijzen van een drie-sterren restaurant. Maar in de baai van Es Pujols is zowaar een supermarkt en we zien ook wat van een ander eiland.

In het smalste stukje tussen Ibiza en Formentera was het ontzettend druk met veerboten, die met hoge snelheden ons voorlangs passeerden en dat samen met de speedboten en superjachten, wat de nodige hoge golven veroorzaakte. We varen langs de oostkant van Formentera, maar hoe dichter we bij Es Pujols komen, worden de golven steeds hoger en de wind zwakt ook niet af. Met de verrekijker zien we de golven op de rosten stukslaan en er ligt maar één bootje voor anker. De voorspelde zuidenwind is er niet en is volgens de nieuwste voorspellingen volledig verdwenen. We zijn met enige twijfel nog een stukje doorgevaren, maar uiteindelijk hebben we een U-turn gemaakt en gaan we terug naar … ? Dat is een moeilijke keus, omdat de wind over een paar dagen flink zal toenemen en we wel een veilig plekje willen hebben. En de kans op scheurbuik gaat toenemen, want er is weinig vers voedsel meer aan boord.

We nemen een kijkje in de eerste baai, die we tegen komen, maar die ligt bezaaid met moorings á € 50,-. Dat vinden we voor nu geen optie, dan maar naar Sa Caixata. Wel een beetje gekke beslissing, want dat is nog voor de baai waaruit we vanmorgen zijn vertrokken. Maar met de AIS zien we dat het daar erg  druk is en de baai waar we nu voorbij varen, is stukken rustiger. Dus een flinke draai naar stuurboord naar Es Bol Nou. We vinden een mooi plekje in een rustige baai vlakbij een strandje met maar een paar andere bootjes. Uiteindelijk liggen we nu nog geen 1.8 mijl van ons vorige plekje, terwijl we de halve dag hebben gevaren.

Als het wat rustiger op het strand is, zo rond 18:00 uur, zijn we met de rubberboot op pad gegaan, om te kijken of we toch hier naar een supermarkt kunnen. We wandelen langs de rotsen en we hebben samen even vanaf de hoogte de baai ingekeken, hoe de Just ligt te dobberen. Marianne gaat weer terug naar het strandje en ik doe een poging om 2 km verderop naar de supermarkt te gaan. Als ik op weg ben, heb ik ook weer internet. Ik zoek de route op en helaas, toen kreeg ik een melding, dat de winkel al om 17:00 uur gesloten is. Dus ben ik terug gewandeld naar het strandje met een lege knapzak. Marianne gaat zwemmend naar de Just, waar we na een warme douche, de koelbox hebben geplunderd. Nu maar kijken waar we morgen heen gaan, hopelijk gaan we dan wel direct naar ons doel, afhankelijk van de wind.