Het wekkertje ging heel vroeg vanmorgen (2:20 uur) en 25 minuten later haalden we het anker op. Met een halve maan gingen we onder de sterrenhemel door, voor bijna 80 mijl richting Valencia. We hebben in de ochtend elkaar afgewisseld met slapen. Marianne ligt nog lekker in de voorhut en ik ga voor een uurtje terug languit op de bank. In het donker zet Mark plotseling toch de zeilen, omdat de wind iets opsteekt, want elke knoop extra is meegenomen. De zee is vrijwel glad en de wind komt voor ons uit de juiste richting, een beetje half voor de wind.

De rest van de tocht is saai, geen dolfijnen, geen visvangst. Alleen met nog 10 mijl te varen, worden we ingehaald door een 43 meter superzeiljacht, de Espiritu Del Xarey, die wel dolfijnen bij de boeg heeft. Vanmorgen vlakbij ons in Ibiza lag dit schip voor anker.

Bij aankomst in Valencia hebben we gelijk diesel getankt, zodat de tank vol zit voor de winter. Bij het havenkantoor moeten we ons melden dat we gearriveerd zijn, de administratie duurt erg lang. Gisteren toen we meldden dat we eerder kwamen, werden we vlot geholpen en de winterplek was voor ons al vrij. Maar wat er vanmiddag aan de hand is? We hebben ruim een half uur staan te wachten voor twee toegangspasjes en de wificode. Het gaat allemaal erg op z’n Spaans. We hebben een ruime ligplaats. Wel moeten we hier ook op z’n Middellandse Zees aanmeren, kontje naar de kade en voor liggen we vast met twee polsdikke mooringlijnen.

We gaan al snel wandelend naar het centrum van Valencia en dat is een flinke tippel (Marianne op haar stepje). Wel grotendeels langs de haven, waar nog meer superjachten liggen afgemeerd. Uiteindelijk komen we terecht in een duister wijkje met smalle straatjes, waar volgens Mark een paar goede restaurantjes moeten zitten. Wij hebben verschillende straatjes doorgewandeld met weinig resultaat. Gelukkig hebben we in de volgende straat voldoende keus en zijn op het terras van een prima tapasrestaurantje terecht gekomen. De ober is verrast wat we allemaal bestellen, maar het gaat allemaal op en het smaakt ons heerlijk na onze oversteek uit Ibiza. We zijn heel laat terug op de Just en hebben gelijk onze hutten opgezocht.