Vandaag staat er een super klein tochtje op het programma. Een motorboottochtje door het Kanaal van Caen van totaal 7 mijl en 4 bruggen. Er zou in colonne worden gevaren, maar we waren de enigen voor wie de bruggen opengingen. De eerste was de Pegasusbrug met een speciaal hefmechanisme. Civieltechnisch interessant, maar ook met een geschiedenis in de oorlog. De brug is zwaar bevochten en er staan dan ook vlaggen naast. We zijn ook veelvuldig gefotografeerd toen de brug voor ons geopend werd, of maakten ze foto’s van de brug? De tweede was een draaibrug, de derde was een hele hoge met een doorvaarthoogte van 33 meter. Vorig jaar zijn we er overheen gereden. De vierde brug was vlak voor de haven, ook een draaibrug. Daar moesten we enige tijd wachten, omdat er een grote vrachtwagen op klem stond. In de haven was er geen havenmeester te bekennen, dus namen we een ligplekje naar eigen keus. Er waren een flink aantal plekjes uit te kiezen en dat geeft dan weer keuzestress, want wat is het beste plekje. Al met al waren we toch bijna 2 uur onderweg geweest. Na de lunch gingen we Caen in, eerst langs het toeristenbureau voor een plattegrond en wat info. Met kaart en een wandelroute gingen we op weg. We hebben ongeveer de helft van de route gelopen en zagen heel veel oude huisjes, stadsmuren en je kon je kont niet keren of er stond een kerk. Zo bezochten we de bekende Abdij des Hommes, waar Marianne een kaarsje heeft aangestoken. Op de terugweg hebben we gebakjes meegenomen om toch een beetje de 88ste verjaardag van Marianne’s moeder te vieren. De gebakjes hebben we lekker lui in het kuipje opgepeuzeld. We zijn nu 1 week onderweg en vonden het wel eens tijd voor een bootmaaltijd. Bij de Lidl om de hoek hebben we wat spulletjes gehaald voor een ruim belegde hamburger en een groenteprutje. Na wat uitbuiken zijn we nog een klein wandelingetje gaan maken door een Middeleeuws buurtje van Caen. Het waren 2 straatjes met heel veel restaurantjes in hele mooie pandjes. Na veel foto’s van de geveltjes, zijn we doorgelopen naar het Middeleeuwse chateau van Willem de Veroveraar. We hebben de wallen beklommen en nog wat over de stad gekeken. We blijven morgen nog een dagje. De weersvoorspelling is de komende 2 dagen niet al te best om verder te varen. De wind zal ruim 30 knopen zijn op onze geplande route van Ouistreham naar Cherbourg, maar dat vinden we best, want we zijn nog lang niet uitgekeken in Caen.