Rustig op gang komend, vertrekken we om 8:00 uur. Het eerste half uurtje hebben we een beetje stroom tegen en dan vol mee tot bijna Boulogne sur Mer. Dat rustige van vanmorgen was op zee niks meer van over. Met een flinke deining, windtegen, motor aan en het grootzeil gehesen gingen we laverend door de rood en groene betonning. Tussendoor een hapje en een drankje konden we de kleine neus ronden en een uurtje later z’n grote broertje. Tot een uurtje voor Boulogne was het tegen de wind in ‘hakken’. Het is fris weer, rond de 20 graden met behoorlijk wat zon. Het laatste uur hadden we een mooi koersje en Daniel draaide de fok bij. Het tij was gekenterd en de zee trok vlak. Met een hoge snelheid bereikten we Boulogne sur Mer. We hebben een top gemeten van 13 knopen met de stroom mee, maar gemiddeld was het 9 knopen. De haven was druk en we moesten in een box langszij afmeren. We gingen al snel van boord, want het was quatorze juillet, een nationale feestdag. Er was een soort braderie met een heleboel tentjes langs de havenkom. Veel greenpeace-achtige foldertjes, standjes met streekproducten van het gehalte van €4,- voor 50 gram jam, visstalletjes en crepes. Al slenterend kwamen we op het strand. Een mooi wit strand, wat we onthouden voor de volgende keer. We liepen terug het stadje in voor een eettentje en kwamen uit bij een western grill house. Marianne koos fajitas en Daniel en Ruud spareribs. Je merkt dat hier in Frankrijk gekookt wordt, want de spareribs waren magnifique. Nog een Franse mousse au chocolat en crème brulée en we waren weer uiterst tevreden. We wandelden weer terug naar het strand, want de feestdag wordt afgesloten met vuurwerk. Dit was met muziek ontworpen, waarbij het vuurwerk meegaat met de muziek. Het was Amerikaanse muziek, het volkslied, Jailhouse Rock, Eagles en Metallica. Er werd flink uitgepakt met een paar spektakelstukken. Bij de finale dacht Ruud zelfs dat het mis ging, zoveel ging er de lucht in. We lagen pas in de vroege uurtjes in de kooi.