We hadden besloten om rond 8:00 uur te vertrekken van ons plekje buiten de haven, waar we 7 dik lagen. s ’Nachts om 1:15 uur kwam er nog een bootje langszij. Het ging allemaal goed, mede doordat het zo’n rustige nacht was, zonder wind. Maar ik had wel medelijden met het bootje wat als eerste aan de kade lag. Om 6:00 uur zat ik al een boekje te lezen in de kuip en van het uitzicht te genieten en wachten tot de rest van de bemanning zich aan dek kwam presenteren. Even voor 8:00 uur gingen we op weg naar Guernsey. De oven ging aan om een stokbroodje op te piepen en ik ging met een notitieblokje langs de bemanning wat ze als ontbijtje wilden hebben. Al varend langs de wandelroute die we gisteren liepen, hebben we die opgepeuzeld. Het was een zonnig en windloos tochtje naar Guernsey. Wel het fokje even uitgehad, maar die hing er als een vaatdoekje bij. Met een aardig bruin tintje zijn we de haven binnengevaren. Even uitkijken naar de havenmeester in z’n bootje die ons een ligplaatsje zal aanwijzen. Oeps, we zijn iets te vroeg, dus we moeten even wachten aan de steiger tot dat de drempel 2 meter is. We werden keurig opgevangen door de havenmeesters in hun bootjes die ons een box aanwezen. Marion en Mark hadden honger en die gingen voor een ragoutje, lekker met een temperatuur van 31,4 graden. Ik ga zo wel voor een ijsje J. Tijdens het veel te warme wandelingetje door de smalle straatjes vonden we gelukkig een ijstentje en namen we allemaal maar een ijsje. Terug op de Just hebben we lekker in het kuipje gezeten en naar de nog steeds binnenkomende bootjes gekeken die steeds meer risico namen door het dalende water. En ja hoor, de maximale hoogteschaal stond op 1.40 meter, toen er nog een zeilbootje naar binnen wilde. Hij stuiterde met een paar golfjes flink over de drempel van de haveningang. Met Mark heb ik de maaltijd gemaakt, we eten aan boord een koude salade met tonijn, en als toetje yoghurt of custard met aardbeien. Na de afwas hebben we een wandeling naar het kasteel gemaakt en rustig terug naar de Just geflaneerd. Morgen naar Frankrijk. We zitten nog te dubben naar welk plaatsje en wat voor afstand we willen varen.