Na het ontbijt hebben we besloten na het uitvoerig bestuderen van de weersvoorspellingen dat het een goede dag is om naar Eastbourne te gaan. De wind ging wel iets toenemen in de middag, maar we denken dat het wel zal gaan. Tot de Dungeness ging het goed, alleen de wind nam iets eerder toe dan we verwacht hadden en de golven werden ook steeds hoger. Oops, de motor gaat gek doen, geen diesel, koeling, of vuile filters? Als we over bakboord varen gaat het goed, maar over stuurboord valt de motor uit. Volgens de tankmeter is de dieseltank nog kwart vol, maar toen we de tankmeter verwijderd hadden, gaf die nog steeds kwart vol aan. Tijdens de inspectie in de tank zit er nog wel een laagje diesel in maar geen kwart tank. We besloten om terug te varen voor de tweede keer naar Dover, we hadden te veel tegenwind die steeds meer werd en nog zal toenemen. Jammer, maar nu gaan we wel meemaken in Dover dat daar het Olympisch vuur aankomt. We zijn zeilend de haven van Dover ingevaren. We hadden wel aan Portcontrol gemeld dat we zonder motor binnenkomen, omdat we iets te weinig diesel hadden. Hij stelde dan ook voor om aan te meren bij het tankstation wat we toch al van plan waren. Tijdens het tanken kwamen we er achter dat we nog maar 5 liter in de tank hadden. “Beetje dom” maar we hebben als excuus dat de tankmeter kapot is en we dachten nog minimaal 40 liter bij vertrek in de tank te hebben.  We hebben weer een ligplaats gevonden in het Granville Dock, maar we moeten een uur wachten voor het Dock open gaat. Marianne heeft voor het eerst een bootmaaltijd samen gesteld “spaghetti met Smac en een pot saus“  voor een toetje gaan we de stad nog even in.

Vertrektijd: 09:30 uur
Aankomst: 18:45
Tripafstand: 40.1 zeemijl
Weer: zonnig
Windkracht: 4/5